lördag 22 september 2012

Har packat ihop nästan allt mitt shit och försöker komma på om jag är tillräckligt hungrig för att bli itryckt lunch innan jag rör mig mot bussen. Man vill ju komma hem vid en relativt vettig tid liksom.

Resten av min dag kommer att gå ut på detta:
<-
Den är ungefär 800 sidor lång så jag lär väl inte bli klar anytime soon. Inte innan midnatt iallafall, är på sidan 150-något nu.
And I must say att jag är extremt imponerad över hur väl tv-serien följer handlingen, hur bra castade alla roller är, hur bra skådespeleriet är, och hur bra alla miljöer passar in! Ahhhh... men jag vill inte riktigt läsa så att jag kommer till tredje boken och därmed kommer om inspelningen.
För första gången någonsin.
Serien är helt enkelt för bra för att man ska vilja riskera att förstöra upplevelsen med att läsa böckerna innan.
Fördelen med att faktiskt läsa böckerna är att man får tiotusen gånger mer bakgrundsinfo och klarhet i alla krig  som ledde fram till händelserna i böckerna. Det är ju så klart svårt att få till det på ett snyggt sätt i en dialog, och jag är nog glad över att de inte ägnade halva första avsnittet åt att förklara allt shit, men det går ju inte att komma ifrån att man var lite lätt förvirrad under första halvan av säsong ett. Speciellt med alla namn, och hur allt hängde ihop. I boken får man klart för sig från början att Cersei och Jaime är tvillingar, vilket jag inte tror att de förklarar i serien. Så i serien blir man freaked-out i efterhand medan man får allt på en gång i boken. Det är väl typ i avsnitt tre som Cersei säger något i stil med "Jaime and I came into this world together, shared a womb, we deserve to be together." Och man bah, waitwat,,, EEEEEEEWWWWWW ;____;
Annars är det enda som markant skiljer sig i handlingen att Daenerys har awesomesex på sin bröllopsnatt, och inte alls blir typ våldtagen som hon blir i serien.

Jag skulle kunna skriva en mil av text till men jag tror det får vänta tills att jag läst klart boken... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar