torsdag 12 december 2013

Jag börjar inse att jag genom att hoppa av matematik+fysikkurserna på något sätt öppnade en slags Pandoras ask. Eller snarare så att den relativa ångesten försköts. Jag tänker att det är så med ångest att man har en begränsad mängd av det, och den disponeras ut enligt förhållandet mellan de olika ångestframkallande sakerna. Alltså; om sak A genererar 1/2 av all ångest, sak B 1/4, sak C 1/8 osv så blir det ju rimligen så att om man tar bort sak A ur sitt liv, så förflyttas mängden ångest. Alltså har sak B helt plötsligt blivit det nya sak A och genererar 1/2 av all ångest. Vilket borde betyda att jag nu, efter att ha blivit av med både A och B, får oproportionerligt mycket ångest av något som tidigare bara gav mig 1/8 av all min ångest.
Making any sense? Kontentan av det hela är att jag känner att jag har mer ångest än vad jag borde ha om man ser till hur lite saker jag faktiskt har att ha ångest över.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar